התמודדות באבל ואובדן

 

געגוע…..

כן, געגוע. ועוד הרבה רגשות אחרים. גם כעס… ואולי גם רגשי אשמה.

  • "האם הספקתי לומר הכל?"

  • "האם הספקתי לעשות הכל?"

  • "איך אפשר להשלים עם העובדה שלא אגע יותר, שלא אשמע יותר, שלא אראה יותר, שלא אספיק יותר"….

כולנו חווים אובדן ופרידה בחיינו. כך בנויים מעגלי החיים. תהליך האבלות הינו תהליך אישי, פנימי – והכרחי. אין צורך ואין טעם לנסות להשתיק אותו. הרגשות המתלווים לאבלות הינם אמתיים, הם עוברים שלבים עד להשלמה.

געגוע – כאן המקום לעיבוד הזיכרונות. זה טבעי שאנחנו מתאבלים לפרק זמן על מנת להשלים עם האובדן שלנו ולהגיע להשלמה. אך קורה שאבל נמשך הרבה שנים וההתערבות היעילה היא זו של השלמה.  

האבל – הוא תהליך שעוברים. אין דרך נכונה לעשות זאת או משך זמן שנקבע, אך ישנם שלבים שכולנו עוברים.

1. שלב ההכחשה

שלב ההכחשה מאופיין ברגש של הלם וחוסר יכולת לקבל את המצב:

  • "זה לא יכול להיות"

  • "זה בלתי נתפס"

  • "אני לא מאמין"

זה יכול להתבטא בהתנהגות לא רציונלית, חוסר רגישות ולהמשיך ימים ושבועות ראשונים עד שהידיעה מחלחלת ונתפסת בנפשנו. בשלב ההכחשה, מנגנוני הגנתנו שומרים עלינו. אם נתפוס את כל המשמעות בבת אחת כנראה נתמוטט נפשית. הכאב יהיה גדול מידי. לכן המח שלנו "מעכל" את המידע בחלקים, לעט לעט.

2. שלב הכעס

הכרה באובדן מפנה את מקומה לכעס וזעם. כעס על העולם, על חוסר המזל, על הרופאים, על הממשלה, על אלוהים, על אנשים סביבנו. גם הכעס בדומה להכחשה הוא מנגנון ההגנה שלנו ששומר עלינו ועוזר להתמודד עם האובדן.

קל יותר לכעוס מאשר לכאוב. בעזרת הכעס אנו  מפנים את הכאב החוצה כלפי העולם, מאשימים את כולם, נותנים אישור לאובדן שקשה לקבל אותו בלי למצוא סיבה.

3. שלב ההתמקחות

זהו שלב קשה מאוד, בו אנו במחשבות לא רציונאליות של

אם……אז……

  •  "אם הייתי מגיעה דקה לפני אז היא הייתה חיה"

  • "אם היינו מבקשים חוות דעת שנייה אז אפשר היה להציל" 

 השלב הזה מאופיין ברגשות אשם קשים.

 4. שלב הדיכאון

אם בשלבים הקודמים מנגנוני הגנה יצרו מחשבות, רגשות והתנהגויות שניתן לפרש אותן כניסיון של שליטה במצב, מגיע השלב הבא, השלב של דיכאון בו אנו מורידים ידיים. כאשר החלל שנפער מורגש, מגיע הגל של הגעגועים, הכאב, הזיכרונות, והריקנות. שלב זה יחסית ארוך, מלווה בעצב עמוק, תסכול, הסתגרות, ירידה בדחף החיים.

5. שלב הקבלה וההשלמה

הינו השלב האחרון בהתמודדות עם האובדן.  בדרך כלל הוא מגיע כעבור שנה. במידה ואכן עברנו את כל השלבים הקודמים, נוכל לקבל את השינוי שארע בחיינו ולעבד את הטראומה שחווינו.  לא כל אחד מגיע לשלב זה בקלות ולבד. חלקנו לא מצליחים להגיע לשם גם לאחר שנים רבות, חלקנו נתקעים בשלב קודם ולא מצליחים להתקדם בחיינו.

השלבים המתוארים מעלה הינם חלק מתהליך התאבלות תקין. בדרך כלל אנחנו מסוגלים לעבור את התהליך בכוחות עצמינו ביחד עם משפחה וחברים ואין צורך לפנות לטיפול. אך לעיתים התהליך אינו פוסק, לפעמים צער ואבל לא פתורים עקב אובדן מסתירים את עצמם היטב. אדם יכול לשקוע

  • בדיכאון

  • חרדה

  • עצב

  • התמכרויות שונות כמו עישון, שתייה, שימוש בסמים

  • כעסים

  • אובדן מוטיבציה

  • ריחוק חברתי

  • ירידה או עלייה במשקל ועוד

טכניקות NLP

במקרה כזה מומלץ מאוד לפנות לעזרה כי יתכן והאובדן העלה קשיים רגשיים ונפשיים אחרים ששהו "בשקט" ולא התפרצו וקרוב לוודאי

האובדן ערער משהו עמוק באישיות. 

טכניקות NLP אינם עוסקות בפסיכולוגיה. בידי NLP MASTER TRAINER  יש כלים שיכולים לעזור ולהשלים את תהליך האבלות, לאפשר להמשיך מתוך כבוד ואהבה. הן עוסקות בתכנות עמוק של התת מודע, קריאה וקידוד מחודש.  לתת מודע יש שפה ייחודית ומאסטר בNLP לומד אותה. הביטוי של הקוד הוא ברגש, תמונות, סמלים, צלילים, מסגרות, מרחקים, ריחות, טעמים, תחושות בגוף ועוד…לכל אדם יש קוד ייחודי שלו והמיומנות של המאסטר המתכנת לקלוט את השפה והתבנית, ולשנותה לפי המטרה. עקב כך, השינוי קורה ברמות עמוקות ביותר והאדם הכואב יכול להמשיך בחייו מתוך כבוד וזיכרון בצורה אחרת. 

  • טכניקות NLP מאפשרות פרידה שלא התקיימה קודם.

  • טכניקות NLP נוגעות במעמקי תת המודע, עוזרות להפחית את הצער ולהמשיך בחייך ולכבד את חייו של מי שאהבת וכעת הגעגוע אליו  כך עמוק.

  • השינוי לא גורם להשתקת כאב או מחיקתו. השינוי גורם לזיכרון וגעגוע שונים ומאפשר להתקדם בחיים מתוך אהבה, להיות חזק בעזרת הזיכרונות ולרוב להצליח בזכות הזיכרון על אדם אהוב ועכשיו גם למענו. 

בדרך כלל מדברים על אבל ואובדן כאשר אדם יקר עוזב את עולמינו, אך צער ואבל באותה רמת הכאב יכול ללוות אותנו גם בעת פרידה

  • מחיית בית שאהבנו

  • בעת פרידה ממקום מגורים

  • כאשר אנו נפרדים מאנשים שאהבנו והם בחיים

  • פרידה ממקום עבודה שנתנו לו כל כך הרבה 

אתם לא צריכים לעבור את זה לבד

אני כאן, בשבילכם

כי אפשר אחרת